Bron: AD Groene Hart

De Rijnstreek heeft het eerste elftal voor komend seizoen teruggetrokken. De club uit Nieuwerbrug ziet weinig heil meer in de vierde klasse nu daar steeds meer voormalige zondagclubs instromen. ,,Het wordt voor ons steeds moeilijker om het niveau, dat hoger wordt door die zondagclubs, bij te houden”, stelt voorzitter Martien Kaptein.

De populariteit van het zaterdagvoetbal in district West II nam de voorbije jaren in hoog tempo toe. Steeds meer clubs wisselden de afgelopen jaren van speeldag. Door regelgeving vanuit de KNVB stroomden al handenvol clubs in de vierde klasse in, terwijl zij op zondag op een hoger niveau actief waren.

Martien Kaptein, voorzitter van De Rijnstreek, stelt dat daarmee de krachtsverhoudingen scheef groeien. ,,SCH’44 bijvoorbeeld deed tot en met afgelopen seizoen goed mee in de tweede klasse op zondag. Nu beginnen zij op zaterdag in de vierde klasse. Zo waren er de afgelopen jaren meer clubs. Het niveau in de vierde klasse op zaterdag is inmiddels misschien wel hoger dan in de derde of tweede klasse op zondag”, aldus Kaptein.

Niveauverschil

,,Wij zijn een kleine vereniging, waar we op ons eigen niveau proberen te presteren. Dan kan je voorlaatste of laatste worden, maar het is wel leuk als je weleens wint. Steeds verliezen, ook al is het maar met 1-0, is niet waar je het voor doet. Winnen bevordert ook het plezier. Maar wij hebben moeite om het stijgende niveau bij te houden. Het is leuk dat de KNVB al die clubs laat instromen op het laagste niveau, maar op die manier hebben wij daar niets meer te zoeken. We zijn niet de enige club die zo denkt. Er zijn in de omgeving gelijkgestemde clubs te vinden”, vertelt Kaptein. Het Waddinxveense ASW besloot onlangs ook al om het eerste elftal niet in te schrijven voor de standaardcompetitie. Die club last na de overgang van zondag naar zaterdag een tussenjaar in de B-categorie in, omdat gevreesd wordt dat het niveauverschil te groot is. Kaptein: ,,De KNVB zou hier iets aan moeten doen.”

Geeft De Rijnstreek met deze beslissing ook een signaal af aan de KNVB? Kaptein: ,,Als je je terugtrekt, word je op het matje geroepen. Dus ja, we hebben de KNVB laten weten waarom we een stap terug doen. Om de vereniging overeind te houden is dit voor ons de enige optie.”

Spelersmateriaal

Komend seizoen zal het hoogste elftal van De Rijnstreek spelen in de B-categorie. Trainer Wim Dullemond blijft wel aan de club verbonden. De voorzitter sluit niet uit dat op termijn weer een eerste elftal in de A-categorie instroomt: ,,Het is jammer, maar je moet reëel zijn. Op dit moment hebben we niet het spelersmateriaal om leuk mee te doen in de vierde klasse. Ook omdat een aantal jongens ernstig geblesseerd is en zij om begrijpelijke redenen ook denken aan hun maatschappelijke carrière. Er wordt gebouwd in Nieuwerbrug en misschien hebben we over twee jaar wel voldoende aanwas om die stap te zetten. Ondertussen draait de club natuurlijk gewoon door.”