Wethouder Leijendekkers (BB-R) negeert gemeenteraad en clubs

Het college van burgemeester en wethouders van Bodegraven-Reeuwijk trekt zich niets aan van de wens van de gemeenteraad. Op voorspraak van de ChristenUnie (CU) moest wethouder Laura Leijendekkers (BB-R) in gesprek gaan met de buitensportverenigingen. Een logisch voorstel van de CU in de vergadering van de commissie Samenleving op 17 november. Want bij de buitensportverenigingen bestaat namelijk geen enkel draagvlak voor haar plannen. Niet in Reeuwijk. Niet in Bodegraven. In het kort: de wethouder wil de financiële situatie voor de Reeuwijkse en Bodegraafse buitensportverenigingen gelijk trekken. In de ogen van de
Bodegraafse buitensportvereniging leiden haar voorstellen juist tot grote ongelijkheid. Een ongelijkheid die in het nadeel uitvalt van de Bodegraafse buitensportverenigingen.

Hoewel wethouder Leijendekkers een partij vertegenwoordigt die pretendeert op te komen voor de belangen van burgers, vond ze het niet nodig om vooraf in gesprek te gaan met de Bodegraafse buitensportverenigingen. Die hebben als directbetrokkenen daarover hun ongenoegen geuit in een brief die zij op 16 december aan de wethouder hebben overhandigd. Die brabbelde enkele beleefdheden, maar negeert vervolgens de inbreng van de Bodegraafse clubs volledig. En dus ook de wens van de gemeenteraad. Althans, we nemen aan dat het van de gemeenteraad niet alleen een actie voor de bühne is om de wethouder erop uit te sturen om draagvlak te zoeken. En zo lang dat niet gebeurd is, stuur je – in onze ogen – geen ongewijzigd voorstel naar de gemeenteraad. De wethouder doet dat wel. Gevalletje door de strot wringen. Nu maar eens kijken hoe serieus de gemeenteraad zichzelf neemt.

Zie ook onderstaande berichten.

Brief van Wethouder Leijendekkers met afwijzing bezwaren

Bodegraafse sportclubs vragen miljoen van gemeente

AD.nl 16 december 2016

Zes Bodegraafse sportverenigingen willen een miljoen euro van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk om hun accommodaties op te knappen. Ze hebben samen een document opgesteld dat vrijdag overhandigd werd aan wethouder Laura Leijendekkers. ,,We willen het netjes doen en gaan er niet met gestrekt been in”,  zegt Rohda ’76-voorzitter Arjan Griffioen.

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk wil de verschillen tussen de sportclubs in de gemeente gelijk trekken en heeft daarvoor een voorstel gedaan. In Bodegraven hebben clubs hun complex in eigen beheer, de gemeente wil dat dit ook in Reeuwijk gebeurt en heeft die clubs het voorstel gedaan dat ze de kleedkamers en kantines voor het symbolische bedrag van één euro mogen overnemen. Die worden dan eerst opgeknapt.

En dat steekt bij de Bodegraafse clubs, die altijd zelf gespaard hebben voor het onderhouden van de kantines. De vertegenwoordigers van voetbalverenigingen Esto, Bodegraven, Rohda ’76, Rijnstreek, hockeyclub Reeuwijk-Bodegraven en korfbalvereniging Vriendenschaar hebben de koppen bij elkaar gestoken. ,,De afgelopen jaren hebben wij met elkaar twee miljoen geïnvesteerd”, rekent Griffioen voor. De clubs willen om ongelijkheid te voorkomen dat ook hun kantines en kleedkamers opgeknapt worden. Bij elkaar vragen ze een bedrag van ongeveer een miljoen euro, dat onder de zes clubs verdeeld kan worden. ,,Je moet het zien als een tweedehandsauto”, vergelijkt Griffioen. ,,De ene wordt opgeknapt en mag je gratis overnemen, de ander moet blijven doorrijden in een oud barrel.”

Nadenken over de toekomst
Wethouder Leijendekkers (Burgerbelangen Bodegraven-Reeuwijk) zei heel blij te zijn met het document. ,,Het is goed dat jullie nadenken over jullie toekomst”, zei ze. ,,We blijven in gesprek, dat is de beste manier om iets te bereiken. Het is zeer terecht dat jullie hier aandacht voor vragen. Of het college er ook iets mee kan, daar kan ik nog geen uitspraak over doen.” De kwestie wordt op 19 januari in de commissie besproken en een week later tijdens de raadsvergadering.